کد مطلب:1229 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:423

مسـائل مــتفرقه
مسأله 2144 ـ اگر فروشنده قیمت خرید جنس را به مشتری بگوید، باید تمام چیزهائی را كه به واسطه آنها قیمت مال كم یا زیاد می شود بگوید، اگر چه به همان قیمت یا به كمتر از آن بفروشد، مثلاً باید بگوید كه نقد خریده است یا نسیه.



مسأله 2145 ـ اگر انسان جنسی را به كسی بدهد و قیمت آنرا معین كند و بگوید این جنس را به این قیمت بفروش، و هر چه زیادتر فروختی مال خودت باشد، هر چه زیادتر از آن قیمت بفروشد مال صاحب مال است و فروشنده فقط می تواند مزد زحمت خود را از صاحب مال بگیرد. ولی اگر بگوید این جنس را به این قیمت به تو فروختم و او بگوید قبول كردم یا به قصد فروختن، جنس را به او بدهد و او هم به قصد خریدن بگیرد، هر چه زیادتر از آن قیمت بفروشد، مال خود او است.



مسأله 2146 ـ اگر قصاب گوشت نر بفروشد و بجای آن، گوشت ماده بدهد معصیت كرده است، پس اگر آن گوشت را معین كرده و گفته این گوشت نر را می فروشم مشتری می تواند معامله را بهم بزند، و اگر آنرا معین نكرده، در صورتی كه مشتری به گوشتی كه گرفته راضی نشود، قصاب باید گوشت نر به او بدهد.



مسأله 2147 ـ اگر مشتری به بزاز بگوید پارچه ای می خواهم كه رنگ آن نرود، و بزاز پارچه ای به او بفروشد كه رنگ آن برود، مشتری می تواند معامله را بهم بزند.



مسأله 2148 ـ قسم خوردن در معامله اگر راست باشد مكروه است، و اگر دروغ باشد حرام است.